Regie op Frequent Verzuim

Leslocatie Randwijk
12-2-2025
definitief
395,00
Inschrijven VOL! Inschrijven niet meer mogelijk.

Regie op Frequent Verzuim: voeren van het goede gesprek.

Veel leidinggevenden vinden het moeilijk om het gesprek aan te gaan over frequent verzuim. Als casemanager kun je deze gesprekken zelf voeren en de leidinggevende hierbij betrekken. Frequent verzuim kan duiden op een dieperliggend probleem en het is essentieel om snel de oorzaak te achterhalen.

In deze praktische bijscholing leer je hoe je het goede gesprek voert, met de juiste mindset en houding. Je ontdekt hoe je op een open en empathische manier achterhaalt wat er écht speelt bij de medewerker. Vanuit een holistische blik, met oog voor de medewerker als geheel, ga je in gesprek en leer je de kernoorzaak van frequent verzuim te achterhalen. 

Het op de juiste manier leren doorvragen is een belangrijke vaardigheid voor jou als casemanager. Wat maakt dat iemand zich ziekmeldt? Met de werksituatie, de privé omstandigheden van de medewerker of met een diversiteit aan elkaar beïnvloedende factoren? Door de kernoorzaak te achterhalen, is het mogelijk om samen naar passende oplossingen te zoeken en langdurig verzuim te voorkomen.

Het goede gesprek

Marianne en Nicole nemen je gedurende de dag graag mee in de gesprekstechnieken om naar boven te halen wat er bij de frequent verzuimende medewerker écht speelt. Wat maakt dat iemand zich ziekmeldt?  Waar heeft dat in de kern mee te maken? Met de werksituatie, de privé omstandigheden van de medewerker of met een diversiteit aan elkaar beïnvloedende factoren?

Het op de juiste manier leren doorvragen is een belangrijke vaardigheid voor jou als casemanager. Het voeren van het goede gesprek vraagt om een open en empathische houding. Het is ook niet de bedoeling dat er een medisch gesprek wordt gevoerd want je moet wel binnen de AVG-regels blijven. 

Je leert:

  • holistisch te kijken naar verzuim en het gesprek in te gaan met een brede blik;
  • de dieperliggende oorzaken van frequent verzuim te achterhalen;
  • je mindset, houding en gedrag optimaal in te zetten in gesprekken;
  • effectieve gesprekstechnieken om de juiste informatie te verkrijgen;
  • met praktische tools de medewerker te ondersteunen en concrete stappen te zetten.

Tijdens de bijscholing krijg je volop de kans om te oefenen met eigen voorbeelden en ontvang je feed forward van zowel trainers als medestudenten. 

Schrijf je in en ontwikkel je vaardigheden om het goede gesprek te voeren!

Duur: 2 dagdelen aansluitend

Over de trainers

Nicole van het Bolscher
Nicole is een pionier op het gebied van ziekteverzuimreductie en preventie. 25 jaar geleden ontwikkelde ze vanuit haar rol als HR-manager het 5-dimensionale vitaliteitsmodel voor vitale medewerkers. Ze is ervan overtuigd dat de duurzame inzetbaarheid van medewerkers essentieel is voor het succes van organisaties. In 2007 richtte ze MARK Academy op, waar ze sinds 2012 als directeur en chief inspirational officer meer dan 1500 Post-HBO-diploma integraal leefstijl- en vitaliteitscoaches heeft opgeleid. Nicole heeft een enorme impact gehad op zowel individuen als organisaties, en haar passie voor vitaliteit en duurzame inzetbaarheid is een constante drijfveer. Meer over Nicole: LinkedIn.

Marianne van Munster
Met haar passie voor mensen en communicatie, creëert Marianne een veilige en open leeromgeving waarin verandering en groei mogelijk zijn. Als ervaren trainer, facilitator en coach heeft ze een sterke focus op communicatie, leiderschap en duurzame inzetbaarheid. Ze werkt met organisaties die geloven in gezamenlijke inspanning en waarden-gedreven verandering. Marianne begeleidt al jaren studenten in de Post-HBO-opleiding tot integraal leefstijl- en vitaliteitscoach en verzorgt daarnaast masterclasses. Haar visie: “We cannot teach people anything; we can only help them discover it within themselves,” is een leidraad in haar werk. Meer over Marianne: LinkedIn | Website.

Schrijf je in voor deze leerzame bijscholing en verbeter je gesprekken over frequent verzuim!